گوگل دیسکاور چیست
گوگل دیسکاور “Google Discover” پلتفرمی است که به کاربران بدون سرچ و جستجو، امکان کشف محتوای جذاب را ارائه می دهد. گوگل دیسکاور با در نظر گرفتن الگوی رفتاری مخاطب، متناسب با سلیقه و درخواست های قبلی وی پیشنهادات را ارائه مینماید. دیسکاور-گوگل-فید (به انگلیسی:discover – google feed) نام آشنایی است که در گذشته حتما شنیده اید. اما از سال 2018، سطح کاربران استفاده کننده از دیسکاور از 800 میلیون کابرفعال گذشت و به همراه تغییرات زیادی که گوگل در آن ایجاد نمود، نام آن نیز به دیسکاور خلاصه شد.
در ادامه بخوانید که “گوگل دیسکاور چیست” و چه تاثیری بر روی “سئو سایت” دارد!
گوگل دیسکاور چیست؟
پلتفرمی که گوگل از آن به دیسکاور نام میبرد، در واقع یک نوع FEED (به معنی خوراک) است که بر روی نرم افزار گوگل کروم در گوشی های همراه قرار دارد. بدین صورت که رفتار کاربران را مورد سنجش قرار میدهد و الگوی سرچ و جستجوی آنان را آنالیز مینماید.
در زمانی که کاربر مجدد وارد نرم افزار کروم میشود، با توجه به الگوی سرچ و علاقه ای که قبلا مورد تشخیص دیسکاور بوده است، پیشنهاداتی را از سراسر دنیای وب دریافت مینماید.
همچنین کاربر میتواند تنظیمات گوگل دیسکاور را خود شخصی سازی کند!
کسانی که تولید کننده ی محتوا هستند، میدانند که دیسکاور گوگل میتواند بخوبی برای سایت مورد نظرشان ترافیک ویژهای ایجاد نماید. فیدها در DISCOVER معمولا شامل محتوای همیشه سبز هستند که با مقاله های خبری ترکیب شده اند.
در گذشته و قبل از تغییرات نهایی در سال 2018، دیسکاور متکی به متن، تیترهای مقاله و متای پست بود. اما پس از آن علاقه دیسکاور گوگل به ترکیبی از محتوا به همراه عکس یا فیلم بیشتر شد.
برنامه گوگل به طور پیش فرض بر روی تمام اسمارت فون ها قابل نصب است. اگر برنامه موجود نباشد، می توانید از طریق Google Play یا اپ استور به صورت رایگان نصب نمود. تنها نیاز است که پس از نصب، با یک اکانت ایمیل گوگل (G-mail) وارد برنامه شوید.
افرادی که از اندروید استفاده میکنند میتوانند در قسمت پایینی نوار جستجو لیستی از فیدهای خبری گوگل دیسکاور را مشاهده نمایند. افرادی هم که از سیستم IOS بهره میبرند، در قسمت home آن را بیابند.
روش کار گوگل دیسکاور چیست؟
3 تغییر اساسی بعد از تغییر برندینگ گوگل فید (Google Feed) به گوگل دیسکاور (Google Discover) ایجاد شد. سابقه کاربر در جستجوها و شخصی سازی آن نقش تعیین کننده دارد اما نتایج بدست آمده در دیسکاور براساس محتوای تازه و جذاب است که توسط گوگلبات ها درک شده است.
ارتباط بیشتر کاربر با دیسکاور در بهینه سازی محتوای بدست آمده تاثیر مستقیم خواهد داشت.
برخی از تغییراتی که دیسکاور با نسخه قبلی خود یعنی گوگل فید دارد، عبارت است از:
- نمایش محتوای جذاب تر و همچنین به روزتر که سبب جذب بیشتر مخاطب به دیسکاور شود.
- طراحی بهتر برای ایجاد رابط بصری بهتر با مخاطب. همچنین قرار دادن گزینه های فالو برای دریافت خبرهای مشابه بیشتر.
- در گذشته نمایش خبرهای داغ اولویت داشت، اما امروز محتوای همیشه سبز نیز به همراه فید های خبری، در دسترس کاربر خواهد بود.
- ارسال فیدبک برای پست های به نمایش درآمده، برای دریافت و یا عدم دریافت موارد مشابه در آینده.
- راحتی و در دسترس بودن آن در سایر مرورگرهای اسمارت فون ها.
- سایت هایی که بهینه سازی و تولید محتوا میکنند، میتوانند با رعایت دستورالعمل ها، وارد گوگل دیسکاور بشوند.
چرا دیسکاور برای سئو سایت مهم است؟
سئو سایت که تمرکز ویژه ای بر روی تولید محتوا دارد، سبب شده که اکثر سئو کاران از گوگل دیسکاور و ارزش آن برای سایت هدف، غافل شوند. در حالی که دیسکاور تمرکز اصلیاش بر روی رفتار کاربر است و تماما سعی دارد که بهترین نتیجه را بر اساس الگوی رفتاری برای کاربر به نمایش درآورد. با وجود این پلتفرم گوگل، کاربر سطح دسترسی بهتری به محتواهای جذاب و کارآمد خواهد داشت و به راحتی میتواند جواب سوالات خود را در سایت ها دریافت نماید.
گوگل دیسکاور توجه اش به نوع محتوا است نه تاریخ انتشار!
همچنین برای تعیین استراتژی های سئو و کسب ترافیک در سایت، از طریق گوگل سرچ کنسول میتوان عملکرد سایت و مقاله ها را مد نظر قرار داد و با تجزیه و تحلیل، عملکرد به سزایی در بهینه سازی سایت داشت.
سوال: آیا پست من شرایط حضور در دیسکاور گوگل را دارا است؟
برای دیده شدن در دیسکاور گوگل، بایست از “قوانین google news” تبعیت نماید. در غیر این صورت ممکن است هر پستی واجد شرایط برای حضور در خوراک های دیسکاور نباشد.
روش بهینه سازی سایت برای حضور در گوگل دیسکاور
در دنیای دیجیتال مارکتینگ، ترافیک بدست آمده از دیسکاور بسیار نقش تعیین کننده در عملکرد نهایی سئوسایت خواهد داشت. با این وجود برای کسب نتیجه بهتر و بهینه، باید 15 مورد برای راهیابی به دیسکاور را مد نظر قرار داد.
1- تولید محتوای جذاب و پاسخگو
برای حضور در گوگل دیسکاور، اولین شرط داشتن محتوای جذاب در سایت است. این محتوا باید به گونه ای باشد که مخاطب به پاسخ سوال خود دست یابد. الگوریتم های گوگل به خوبی متوجه خواهند شد که کدام محتوا جذاب و کار آمد است. در کنار تولید محتوای با کیفیت، نظم و ارسال روزانه محتواهای جدید نقش تعیین کنندهی دیگری دارد که ترکیب این دو با هم میتواند نتیجه مثبتی به ارمغان آورد.
2- جذب فالور در دیسکاور
زمانیکه وارد نتایج دیسکاور شدید، مخاطب با خواندن یک مطلب از شما، باید جذب سایت گردد. نرخ پرش و تمام خواندن یا نخواندن مقاله بر گوگل پوشیده نیست. همچنین اگر بتوانید با محتوای جذاب مخاطب را علاقه مند به سایت کنید و فیدبک مثبت به گوگل ارسال نماید، قطعا پست های دیگر شما نیز شانس بیشتری برای حضور در گوگل دیسکاور خواهد داشت.
3- بازنشر محتوای سایت
به صورت منطقی سعی نمایید که مخاطب را به بازنشر دادن محتوا سوق دهید. ثبت نظرات و اشتراک گذاری حاکی از اعتماد کاربر به سایت است و همانطور که بر روی عملکرد سئو سایت نقش موثری دارد، بر روی ورود به نتایج دیسکاور نیز نقش به سزایی خواهد داشت.
4- دارا بودن شبکه های اجتماعی قدرتمند
در مقاله سئو به سیگنال مثبت که از سمت شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر روی سئو سایت ذکر گردید. در گوگل دیسکاور نیز باید دارای شبکه های اجتماعی قدرتمند باشید تا از طریق شبکه های سوشال، ترافیک ایجاد نمایید. شبکه اجتماعی نقش تعیین کنندهای برای تفهیم جذاب بودن محتوا و برند سازی شما به موتورهای جستجو گوگل دارند.
5- از AMP گوگل بهره ببرید.
AMP تجربه سریعتری برای مخاطب به ارمغان خواهد آورد. سرعت در گوگل و سئو نقش تعیین کننده ای دارد. بنابراین وقتی از AMP در سایت خود بهره ببرید، در واقع شانس حضور بیشتری در نتایج گوگل دیسکاور خواهید داشت.
6- تصاویر و ویدئو سایت را سئو کنید
در تعریف تفاوت گوگل فید با گوگل دیسکاور به بهره بردن دیسکاور به فایل های بصری اشاره نمودیم. سعی کنید از تولید محتوای بصری بهره ببرید و عکس و فیلم های سایت را سئو نمایید. کیفیت تصاویر ارسالی نیز باید متناسب با قوانین دیسکاور باشد. گوگل توجه ویژه ای به کیفیت تصاویر و فیلم ها دارد و نتایج با کیفیت تر، شانس بالاتری برای حضور در نتایج گوگل خواهند داشت.
7- سئو سایت خود را به روز نگه دارید
یکی از راه های جلب توجه گوگل دیسکاور این است که: به سادگی از بهترین شیوه های اولیه سئو پیروی کنید. این روشها برای کمک به بهبود تجربه کاربر و هدایت ترافیک به وب سایت طراحی شده اند. کسب و کارها باید به خاطر داشته باشند که کاربران در صورتی که در اولین بار تجربه خوبی داشته باشند به وب سایتی باز خواهند گشت. پیروی از بهترین شیوه های سئو می تواند به اطمینان حاصل شود که صفحه نه تنها رتبه خوبی دارد، بلکه انتظارات کاربر نهایی را نیز برآورده می کند.
برخی از نمونههایی از بهترین شیوههای سئو عبارتند از:
- بهبود سرعت سایت
- سایت سازگار با موبایل
- وبسایتی که پاسخگوی تلفن همراه است
- وبسایتی که با گواهی لایه ایمن (SSL) ایمن است.
دریافت گواهی SSL به کسب و کارها این امکان را می دهد که URL خود را از HTTP به HTTPS که یک سیگنال رتبه بندی گوگل است تغییر دهند.
8- مطمئن باشید که پست شما قابل خزیدن است
اگر گوگل نتواند صفحه وب را پیدا کند، مطمئناً نمی تواند آن را در فید دیسکاور منتشر کند. اطمینان حاصل کنید که همه صفحات وب قابل خزیدن هستند تا خزیدن و فهرست سریع هر صفحه برای Google آسان شود، زیرا این یک مرحله ضروری برای نمایش در Discover است.
چندین کار وجود دارد که مشاغل می توانند انجام دهند تا گوگل را تشویق کنند تا صفحات وب خود را سریعتر ایندکس کند.
با ایجاد نقشه سایت XML برای تمام صفحات وب سایت شروع کنید. نقشه سایت دادههای ارزشمند، بهروزرسانیهای صفحه جدید و سایر اطلاعات را فراهم میکند که به گوگل امکان میدهد تا وبسایت را سریعتر خزیده و فهرستبندی کند. کسبوکارها همچنین میتوانند از ابزارهای دیگری مانند Yoast یا Google Search Console برای اطمینان از قابل خزیدن بودن صفحات وب خود استفاده کنند.
9- سیاست انتشار مطالب توسط گوگل را مطالعه نمایید
گوگل فاش کرده است که پیروی از خط مشی انتشار محتوا برای کسب و کارهایی که می خواهند در Google Discover ظاهر شوند ضروری است. این بدان معناست که همه پستهای وبلاگ، پستهای خبری و سایر انواع محتوا باید از دستورالعملهای Google News و همچنین دستورالعملهای Google Webmaster پیروی کنند. کسبوکارها باید این دستورالعملها را به دقت بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که هر قسمت از محتوایی که ایجاد میکنند مطابق با فرصتی برای نمایش در فید است.
دلیل ایجاد این دستورالعملهای سختگیرانه، بهبود تجربه کاربر است. محتوایی که با خطمشی انتشار Google مطابقت دارد، احتمالاً به جستجوگران کمک میکند تا محتوای مورد نظر خود را سریع و کارآمد پیدا کنند.
برای رعایت این دستورالعمل ها، محتوا باید اصلی، هدفمند، تازه باشد و به درخواست کاربر پاسخ دهد. اگر یک کسب و کار محتوای قدیمی را بازنشر می کند، باید به خاطر داشته باشد که آن را با ایده های جدید به روز کند.
10- GMB بیزینس خود را راه بندازید
اگر یک کسبوکار هنوز یک صفحه Google My Business (GMB) ایجاد نکرده است، زمانی بهتر از اکنون برای تکمیل این کار ضروری وجود ندارد. «Google برای کسبوکار من» فهرستی است که توسط گوگل ایجاد شده است و نتایج را بر اساس سؤالات کاربر ارائه میکند. بسیاری از مردم برای یافتن کالاها یا خدمات به اینترنت متکی هستند و GMB می تواند آنها را با مشاغل محلی که این خدمات را ارائه می دهند مرتبط کند. همچنین شرحی از کسب و کار و همچنین اطلاعات تماس مانند آدرس ها، شماره تلفن ها و وب سایت ها را ارائه می دهد.
کسبوکارهایی که در «گوگل برای کسبوکار من» حضور دارند، بیشتر از کسبوکاری که این مرحله ضروری را نادیده گرفتهاند، در گوگل دیسکاور ظاهر میشوند. هدف اصلی گوگل این است که بهترین تطابق را با درخواست کاربران به کاربران ارائه دهد. گوگل هنگام تصمیمگیری درباره محتوایی که باید در دیسکاور نمایش داده شود، به طیف وسیعی از دادهها نگاه میکند، مانند قطعههای غنی، پانلهای نمودار دانش و چرخ فلکهای تصویر.
11- از محتوای همیشه سبز غافل نشوید
هرکسی که در سئو شرکت داشته باشد، احتمالاً اصطلاح محتوای همیشه سبز را شنیده است. محتوای همیشه سبز به محتوای سئو اشاره دارد که تازه باقی می ماند و به طور مداوم برای خوانندگان مرتبط است. چیزی که محتوای همیشه سبز را بسیار ارزشمند می کند این است که پایدار و طولانی مدت در نظر گرفته می شود. در روزها، هفتهها، ماهها و احتمالاً سالهای بعد نیز مرتبط خواهد بود.
ایجاد و انتشار محتوای همیشه سبز برای کسب و کارهایی که مایل به کسب جایگاهی در گوگل دیسکاور هستند ضروری است. این به این دلیل است که Discover همیشه ترکیبی از محتوای جدید و همیشه سبز را بر اساس تاریخچه جستجو و ترجیحات کاربر در اختیار کاربران قرار می دهد.
همچنین مشخص شده است که انتشار محتوای همیشه سبز باعث جذب خوانندگان، افزایش ترافیک و افزایش تجربه کاربر می شود. هنگامی که یک پست در Discover قرار گرفت، همچنان در فید نمایش داده می شود و ترافیک ارگانیک را به وب سایت باز می گرداند.
12- توجه به سلیقه مخاطبین
همه محتوا آن چیزی را که گوگل در جستجوی پستهایی برای انتشار در Discover جستجو میکند، ندارد. در واقع، گوگل اغلب به دنبال محتوایی است که به شدت احساسی باشد و علایق منحصر به فرد خواننده را برآورده کند. نمونههایی از محتوای بسیار احساسی شامل وبلاگهایی درباره افراد مشهور که درخواست طلاق میدهند، رسواییهای تقلب، نمادهای رتبهبندی x، مصرف مواد مخدر، توصیههای رابطه، عکسهای رسوایی، مرگ شخصیتهای سیاسی و موضوعات مشابهی است که برای تأثیرگذاری بر احساسات خواننده طراحی شدهاند.
هنگام ایجاد محتوا برای یک وبلاگ یا وب سایت، مهم است که به علایق خواننده توجه کنید و در نظر بگیرید که او ممکن است هنگام خواندن محتوا چه فکر یا احساسی داشته باشد. اگر محتوا احساساتی را بر نمی انگیزد، برای جذب خوانندگان، موضوع را دوباره ارزیابی کنید یا تیتر را تغییر دهید.
13. مراقب عناوین Clickbait باشید
یک تصور غلط رایج وجود دارد که استفاده از عناوین clickbait (کلیک کنید) به کسب و کارها کمک می کند تا برای گوگل دیسکاور بهینه شوند. اگرچه درست است که عناوین کلیک طعمه میتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند، زیرا این عناوین جذابتر هستند، گوگل کاملاً روشن کرده است که اجازه کلیک بهخصوص در دیسکاور را نمیدهد. در عوض، گوگل توصیه میکند از عناوین صفحهای استفاده کنید که ماهیت محتوا را منعکس میکند، اما بدون استفاده از طعمه کلیک یا سایر تاکتیکهای طراحی شده برای دستیابی به تعامل نادرست یا گمراه کردن کاربران.
بنابراین، clickbait دقیقا چیست؟ Clickbait به محتوایی اطلاق می شود که به طور خاص برای جلب توجه یا تشویق افراد به کلیک بر روی یک لینک خاص در یک صفحه وب نوشته شده است. برخی از کسب و کارها از طعمه کلیک سوء استفاده می کنند تا بیشترین تعداد کلیک ممکن را دریافت کنند تا درآمد تبلیغاتی خود را افزایش دهند. مشکل عناوین clickbait این است که بسیاری از شرکت ها به دریافت کلیک ها نسبت به تولید محتوای با کیفیت اهمیت می دهند.
14- تیتر خود را سوالی طرح کنید
راه دیگری که کسبوکارها میتوانند شانس خود را برای کسب جایگاه در Discover افزایش دهند، گنجاندن سؤالات در سرفصلهای خود است. مشخص شده است که افزودن سؤال به سرفصل ها باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) در Discover می شود.
بازاریابان سال ها و به دلایل خوب مطالبی را با سوالاتی که در سرفصل ها مطرح می شود منتشر می کنند. این نوع سرفصل ها افراد را تشویق می کنند تا برای یافتن پاسخ سؤالات مهم، کلیک یا اسکرول کنند.
طرح سؤالات در سرفصل ها نیز می تواند به نفع سئو باشد، زیرا بسیاری از سؤالات موتورهای جستجو در واقع سؤال هستند. هنگامی که کاربر برای یافتن اطلاعات به موتور جستجو مراجعه می کند، اغلب این پرس و جو را به عنوان یک سوال می نویسد، مانند “چرا گربه ها میو می کنند؟” هنگامی که یک کسب و کار محتوایی را با یک جستار منطبق ایجاد می کند، به احتمال زیاد در موتورهای جستجو و احتمالاً در Discover رتبه بالاتری دارد.
15. در موضوعات طاقچه بنویسید
هنگام جستجوی محتوا برای ارسال در دیسکاور گوگل، google به دنبال چیزهای مختلفی است، مانند توانایی یک وب سایت برای ایجاد محتوایی که دقیقاً علایق کاربران را هدف قرار دهد. این به علایق خاص و ویژه ای اشاره دارد که ممکن است مخاطب در جستجوی آن باشد که بسیار خاص است.
محتوای طاقچه به محتوایی اشاره دارد که برای یک مخاطب خاص ایجاد شده است تا نتایج قوی را به همراه داشته باشد. توسعه پست های طاقچه می تواند به عنوان یک ابزار موثر برای ایجاد ارتباطات طولانی مدت با مشتریان یا مشتریان عمل کند. محتوای طاقچه همچنین میتواند تلاشهای سئو را بهبود بخشد، سرنخها را تأیید کند و به کسبوکارها کمک کند در میان رقبا برجسته شوند.
هنگام ایجاد محتوا در مورد موضوعات خاص، مهم است که مخاطب را بشناسید و بدانید که آنها به دنبال چه چیزی هستند. محتوایی ایجاد کنید که خواندن آن آسان باشد، جذاب باشد و خواننده را تشویق کند برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردد.
شرکتها این فرصت را خواهند داشت که نام تجاری خود را در آنجا معرفی کنند و اطلاعات مرتبط مربوط به صنعت منحصر به فرد خود را به اشتراک بگذارند. درک نحوه عملکرد Google Discover و ارتباط آن با SEO نقش کلیدی در نمایش یا عدم نمایش یک صفحه وب در Discover دارد. برای کسب و کارهایی که می خواهند فرصتی برای حضور در Google Discover داشته باشند، همکاری با یک آژانس بازاریابی اینترنتی با تجربه را در نظر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در مورد Google Discover و چرایی اهمیت آن برای SEO، امروز با متخصصان بازاریابی اینترنتی در نسخه اصلی تماس بگیرید.
مقالات مرتبط:
آموزش مقدماتی سئو و نکات طلایی سئو سایت
منبع: 321webmarketing ترجمه: تولید محتوای نسخه اصلی