قیف فروش یا قیف بازاریابی چیست و چگونه کسب و کار را رونق می دهد؟
قیف فروش یا قیف بازاریابی قیف داده ای است که می تواند برای بازاریابی محصولات یا خدمات برای یک کسب و کار استفاده شود. یک قیف فروش، کاربر را از تماس اولیه، طی مراحل مختلف تا زمانی که یک کالا را خریداری کند، راهنمایی می کند. قیف فروش باید حداقل با یک اقدام (مانند خرید) و در حالت ایده آل بسیاری از اقدامات دیگر مانند تماشای ویدیوهای مربوط به خط محصول شما، مطالعه در مورد ویژگیها یا لوازم جانبی اضافی که ارائه میدهید و غیره تمام شود.
مرحله قیف جایی است که کاربران آخرین فرصت خود را دارند تا مجددا به پیشنهاد شما نگاه کنند و یا آن را ببندند یا ادامه دهند. در بازاریابی آنلاین، قیف های فروش اغلب برای تولید سرنخ ایجاد می شوند. اما آنها همچنین می توانند برای ایجاد تعامل در رسانه های اجتماعی در کل یک کمپین بازاریابی توسط برنامه ریزی تبیلغات مورد استفاده قرار گیرند.
قیف فروش چیست؟
قیف فروش که قیف خرید نیز نامیده می شود، نمایش دیداری سفر مشتری است که فرآیند فروش را از آگاهی تا عمل به تصویر می کشد. این قیف، که گاهی اوقات به عنوان قیف بازاریابی یا قیف درآمد نیز نامیده میشود، این ایده را نشان میدهد که هر فروش با تعداد زیادی از مشتریان بالقوه آغاز میشود و با تعداد بسیار کمتری از افرادی که در واقع خرید انجام میدهند، پایان مییابد.
اگر برای مدت طولانی سعی کرده اید محصولات یا خدمات خود را بفروشید، با ده ها ایده “قیف فروش” روبرو شده اید که به راحتی می توانید این مراحل را فقط با داشتن یک صفحه لندینگ پیج به اجرا در بیاورید.
چرا اجرای قیف فروش مهم است؟
دلایل متعددی برای اجرای قیف فروش وجود دارد که چرا پیاده سازی قیف فروش مهم است، از جمله موارد زیر:
- مشتری ایجاد می کند. هدف قیف فروش این است که مخاطبان هدف یک کسب و کار را جذب کند و اعضا را طی یک سری مراحل حرکت دهد که در نهایت منجر به تبدیل شدن آنها به مشتری شود.
- ارجاعات ایجاد می کند. یک قیف فروش علاوه بر به دست آوردن یک مخاطب هدف اصلی و گروهی از مشتریان، مشتریان راضی را نیز تشویق میکند تا بالقوههای دیگری را که قبلا ممکن است در بین مخاطبان هدف اصلی قرار نگرفته باشند، معرفی کنند.
- مانیتور و آهنگ. یک قیف فروش سازمان ها را قادر می سازد تا ببینند که هر مرحله از فرآیند فروش چقدر خوب کار می کند و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهند. این به اطمینان از استفاده کارآمد از زمان و منابع فروش کمک می کند. راندن مشتریان از طریق قیف فروش بازخورد مفیدی ایجاد می کند.
- تلاش ها را متمرکز می کند. یک قیف فروش تمرکز کسب و کار را به گروه خاصی از مشتریان بالقوه محدود می کند. این کار دسترسی به اعضای مخاطب هدف و تبدیل آنها به مشتریان را در زمانی که به انتهای قیف رسیدند آسان تر می کند. یک قیف فروش همچنین میتواند به کسب وکارها کمک کند تا با الزام مشتریان بالقوه به گذراندن یک سری مراحل که در نهایت منجر به خرید میشود را از بین ببرند.
امروزه، یک شرکت بازاریابی موفق به فروش برای هدایت مشتری از طریق قیف فروش و ایجاد وفاداری مشتری، با استفاده از بازاریابی محتوا، تجزیه و تحلیل داده های مشتری و ارتباطات دو طرفه ای که بازاریابی رسانه های اجتماعی ارائه می دهد، متکی است.
نحوه عملکرد قیف فروش به چه صورت است؟
مراحل قیف فروش بسته به نوع شرکت متفاوت است، اما به طور کلی به چهار بخش زیر تقسیم می شوند:
اطلاع. این مرحله شامل بیشترین تعداد مشتریان بالقوه است. آنها مشکلی را تعیین کرده اند، شروع به جستجوی راه حل کرده اند و از طریق بازاریابی محتوا، یک کمپین ایمیلی، بازاریابی رسانه های اجتماعی یا راه های دیگر از یک سازمان آگاه شده اند.
اثر متقابل. در این مرحله تعداد مشتریان بالقوه شروع به کاهش می کند، اما امکان تبدیل فروش افزایش می یابد. این معمولا زمانی است که مشتری با سازمان ارتباط برقرار می کند و اطلاعات بیشتری را درخواست می کند. مشتری همچنین تحقیقات رقابتی را برای تعیین اینکه آیا محصول سازمان می تواند به بهترین شکل نیازهای آنها را برآورده کند، انجام خواهد داد.
علاقه. مشتری با جستجوی پاسخ به سؤالات آنها، علاقه بیشتری را به سازمان نشان می دهد. این مرحله از فرآیند ممکن است شامل پیشنهادات فروش و تحقیقات بیشتر در مورد گزینه های مختلف ارائه شده توسط سازمان و همچنین قیمت گذاری باشد. اگر مشتری از خرید چیزی امتناع کند، دیگر از طریق قیف پیشرفت نمی کند.
عمل. تمام مراحل قبلی قیف فروش در مرحله نهایی، اقدام به اوج خود می رسد. در این مرحله مشتری تصمیم گرفته است که محصول را خریداری کند یا خیر. اگر مشتری از خرید خودداری کند، سازمان میتواند از تاکتیکهای بازاریابی دیگر استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که محصول آنها در ذهن باقی می ماند.
چگونه یک قیف فروش برای کسب و کار خود بسازید؟
چندین روش خوب وجود دارد که یک کسب و کار باید برای ایجاد یک قیف فروش موفق دنبال کند. این موارد شامل عناوین زیر است:
رفتار مخاطب را تحلیل کنید. این شامل تعریف یک مخاطب هدف است، افرادی که به بالای قیف کشیده می شوند. برای یک کسب و کار مبتنی بر وب، ممکن است به معنای تجزیه و تحلیل معیارهایی در مورد نحوه استفاده مشتریان بالقوه از سایت باشد، از جمله مواردی که آنها بیشترین محبوبیت را پیدا می کنند و نرخ پرش که مدت زمان حضور آنها در صفحات وب کسب و کار را نشان می دهد.
مخاطب را به جایی هدایت کنید. وقتی توجه آنها جلب شد، مشتریان بالقوه به جایی برای رفتن نیاز دارند. برای یک تجارت الکترونیک، این به معنای استفاده از یک صفحه فرود جذاب است که دادهها را از تجربه کاربر جمعآوری می کند و یک فراخوان برای اقدام ارائه می دهد که بالقوه را جذب می کند.
سرنخ ایجاد کنید. پس از تکمیل سه مرحله قبلی، تولید مداوم سرنخهای جدید برای افزودن به قیف مهم است. چندین ابزار تولید سرنخ وجود دارد که کسب وکارها می توانند از آنها برای کمک به خودکارسازی این فرآیند استفاده کنند.
روابط را حفظ کنید. هنگامی که سرنخ ها تولید و جذب شدند، مهمترین گام پرورش این مشتریان بالقوه است. هدف قیف فروش ایجاد مشتری است.
تصمیم گیری در انجام عمل قیف فروش
مرحله تصمیم گیری قیف فروش زمانی است که مشتری آماده خرید است. او ممکن است دو یا سه گزینه را در نظر بگیرد.
این زمان برای ارائه بهترین پیشنهاد است. می تواند مانند ارسال رایگان باشد، زمانی که بیشتر هزینه های رقابت شما، یک کد تخفیف، یا یک محصول جایزه باشد چرا شما نیز از این موارد بهره نبرید؟
برای مفاهیم بیشتر و کسب اطلاعات بالاتر می توانید مقالات سایت نسخه اصلی را دنبال کنید.