کسب و کار

اصل یا قانون پارتو 20% | 80%

قانون اقلیت های حیاتی در واقع اصل پارتو 20% | 80% اشاره ویژه ای به نانوشته هایی دارد که اثبات شده اند. بر فرض مثال اصل پارتو عنوان میکند که 20% از افراد مالک 80% از ثروت جهان هستند. اما این فقط یک مورد از آن است! در ادامه به نقل از تیم تولید محتوا نسخه اصلی بخوانید که:

قانون پارتو 20% | 80% چیست؟

در سال 1896 میلادی، ویلفردو پارتو (Vilfredo Pareto) به قانون ویژه ای اشاره نمود که در پی تحقیقات گسترده ی پارتو، 80% اراضی کشور ایتالیا، تحت مالکیت 20% از جامعه می باشد. این نظریه سبب شد که تحقیقات گسترده تری در سایر مباحث و حتی کشور های دیگر صورت پذیرد. با این وجود اصل پارتو نشان داده که در اکثر موارد صدق میکند.

  • مواردی که در قانون 20 | 80 پارتو صدق میکند:
  • 20% از تمرین و ورزش ها، تاثیری 80% بر روی اعضای یدن دارد.
  • بیست درصد از خطاها و اتفاقات ، سبب هشتاد درصد آسیب ها به جامعه میشود.
  • کاربرانی که از 80% خدمات درمانی استفاده میکنند، تنها 20% از جامعه تحت پوشش بیمه ای هستند.
  • در دیجیتال مارکتینگ و فروش، 80% درآمد حاصله از 20% مشتری ها کسب شده است.

 

اما بدانید این که فقط یک نظریه است و البته با توجه به مواردی خیلی زیادی که بارها مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است، باز هم به عنوان یک اصل از آن یاد می شود، نه یک قانون!

در آمریکا از سال 2000 تا 2006 میلادی، 80% از در آمد حاصله ی مالیات، از 20% افراد جامعه حاصل شده بود که در واقع از اصل یا قانون پارتو ( 20% | 80%) تبعیت می نمود.

قانون 20% | 80% در مارکتینگ !

در اصل پارتو به مارکتینگ نیز اشاره شده است که: 80% از فعالیت های موثر فروش در یک برند را تنها 20% از افراد انجام می دهند. اما همانطور که در قبل نیز تاکید شد، یادمان باشد که این فقط یک نظریه است. اما در هر صورت این نطریه می تواند در بخشی از مارکتینگ ما موثر باشد. چطور؟!!!

تبلیغات با نتیجه 80%

در صنعت تبلیغات، هزاران روش برای تبلیغات وجود دارد! اما سوال اینجاست که آیا برند های بزرگ از 100% تبلیغات هایی که بهره بردند به نتیجه رسیدند؟

کمپانی های بزرگ ( حتی برند های بزرگ جهانی ) همواره دغدغه های خاص خود را در قسمت تبلیغات دارند. این که چگونه تبلیغات کنند که بهترین نتیجه را دریافت کنند، برای آنان سوال است.

یک شرکت بزرگ نوشابه سازی دنیا، با 20% از تبلیغاتی که انجام داده است تبدیل به یکی از برند های بزرگ جهانی شده است، اما آیا 80% دیگر بی تاثیر بوده است؟!!!

مشاوران تبلیغاتی، همیشه سعی بر این دارند که تبلیغاتی را به شخص مورد نظر خود، پیشنهاد نمایند که سبب بازگشت بودجه تبلیغات صرف شده گردد.

افرادی که سئو کار هستند، به خوبی میدانند که 80% تلاش آنان برای کسب نتیجه ی مطلوب آن 20 درصد از عناوینی است که به مشتریان خود قول داده اند. یا به طریق دیگر، تولید محتوا بر این اساس است که تنها 20% از محتواهایشان مربوط به کلمات کلیدی باشد.

اما آیا با این تفاسیر میتوان نتیجه گرفت که صرف وقت و هزینه برای آن 20 درصد و یا آن 80 درصد بیهوده است!!!؟؟؟

شاید 80% از تمامیت یک خودرو، موتور (انجین) آن باشد، اما نمی توان از 20% مابقی آن گذشت کرد!

نطریه های دیگری نیز مطرح است که عنوان میکند:

بر طبق یک مطالعه مشخص شده است که 80% از جرایم رانندگی، مربوط به 20% از افراد مجرم است!

80% افراد موفق، 20% از فعالیت هایشان سبب موفقیت آنان شده است!

تمامی موارد فوق، تنها یک نظریه قابل مشاهده است که در تاریخ تعدد در تکرار داشته است و نه ثبات که قانون تلقی گردد. 

اصل یا قانون پارتو 20% | 80%

20% تلاش تا موفقیت 80 درصدی!

اختلاف های طبقاتی نیز در قانون پارتو عنوان شده است. حتی خارج از کشور ایتالیا، در سایر کشورهای دیگر بارها و بارها، مورد ارزیابی قرار گرفته است. با این وجود اصل پارتو به این نکته اشاره دارد که 2 دهک از جامعه، مالک 80% از سرمایه های یک کشور هستند.

در شبکه های اجتماعی، فارغ از نظریه یک درصدی میتوان شاهد عملکرد مثبت 20درصدی از بلاگر ها در مقابل 80 درصدی خواننده ها بود.

نطریه یک درصدی اشاره بر این دارد که از 100% افرادی که مثلا در دانشنامه ویکیپدیا، تولید محتوا میکنند، 90 درصد کمترین سطح تعامل را دارند (یا بهتره بگوییم فقط حضور دارند)، در مقابل 1% از 10% مشارکت کنندگان، بیشترین فعالیت را دارا هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا