لینک فارم یا مزرعه لینک در سئو چیست؟
در شبکه جهانی وب، مزرعه مزرعه لینک به هر گروهی از وبسایتها گفته میشود که همگی به سایتهای دیگر گروه به منظور افزایش رتبهبندی سئو پیوند داده میشوند.
در شرایط نظری گراف، مزرعه لینک یک دسته است. اگرچه برخی از مزارع پیوند را می توان با دست ایجاد کرد، اما بیشتر آنها از طریق برنامه ها و خدمات خودکار ایجاد می شوند.
مزرعه لینک شکلی از ارسال هرزنامه به فهرست یک موتور جستجوی وب است (که گاهی اوقات به آن spamdexing می گویند). سایر سیستمهای تبادل لینک به گونهای طراحی شدهاند که به وبسایتهای منفرد اجازه میدهند تا به صورت انتخابی با سایر وبسایتهای مربوطه تبادل لینک کنند و به عنوان نوعی spamdexing در نظر گرفته نمیشوند.
موتورهای جستجو به روش هایی برای تأیید ارتباط صفحه نیاز دارند. یک روش شناخته شده، بررسی پیوندهای یک طرفه است که مستقیماً از وب سایت های مربوطه می آیند. فرآیند ایجاد پیوندها را نباید با فهرست شدن در مزارع پیوند اشتباه گرفت، زیرا مورد دوم به پیوندهای برگشتی متقابل نیاز دارد، که اغلب مزیت کلی بک لینک را بی فایده می کند. این به دلیل نوسان است که باعث سردرگمی می شود که کدام سایت فروشنده و کدام سایت تبلیغ کننده است.
تاریخچه مزرعه لینک
مزارع پیوند برای اولین بار توسط بهینه سازان موتورهای جستجو (SEO) در سال 1999 توسعه یافتند تا از وابستگی موتور جستجوی Inktomi به محبوبیت لینک استفاده کنند.
اگرچه محبوبیت پیوند توسط برخی از موتورهای جستجو برای کمک به ایجاد یک ترتیب رتبه بندی برای نتایج جستجو استفاده می شود، موتور Inktomi در آن زمان دو شاخص را حفظ کرد. نتایج جستجو از نمایه اولیه تولید شد که به حدود 100 میلیون فهرست محدود بود. صفحاتی که لینک های ورودی کمی داشتند به صورت ماهانه از فهرست Inktomi خارج می شدند.
Inktomi برای دستکاری از طریق مزارع پیوند هدف قرار گرفت زیرا سپس توسط چندین موتور جستجوی مستقل اما محبوب استفاده شد. یاهو که در آن زمان محبوب ترین سرویس جستجو بود، از نتایج Inktomi نیز برای تکمیل ویژگی جستجوی فهرست خود استفاده کرد. مزارع پیوند به تثبیت لیست ها در درجه اول برای وب سایت های تجارت آنلاین که پیوندهای طبیعی کمی از سایت های بزرگتر و پایدارتر در فهرست Inktomi داشتند کمک کردند.
مبادلات مزرعه پیوند در ابتدا به صورت غیررسمی انجام می شد، اما چندین شرکت خدماتی برای ارائه ثبت خودکار، طبقه بندی و به روز رسانی صفحه پیوند به وب سایت های اعضا تأسیس شدند.
گوگل و مزارع لینک
هنگامی که موتور جستجوی گوگل محبوب شد، بهینه سازان موتورهای جستجو متوجه شدند که الگوریتم رتبه بندی گوگل تا حدی به یک طرح وزن لینک به نام PageRank بستگی دارد.
الگوریتم PageRank به جای اینکه همه پیوندهای ورودی را به طور مساوی بشمارد، تعیین می کند که برخی از پیوندها ممکن است ارزش بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند، و بنابراین به آنها وزن بیشتری نسبت به سایرین اختصاص می دهد. سازندههای پیوند برای کمک به افزایش رتبه صفحههای اعضا اقتباس شده است.
با این حال، مزارع پیوند مستعد دستکاری توسط وب مسترهای بی پروا شدند که به خدمات ملحق شدند، پیوندهای ورودی دریافت کردند، و سپس راه هایی برای پنهان کردن پیوندهای خروجی خود یا اجتناب از ارسال هرگونه پیوند در سایت های خود یافتند. مدیران مزرعه لینک باید کنترلهای کیفی را اجرا میکردند و بر رعایت قوانین خود نظارت میکردند تا از عدالت اطمینان حاصل کنند.
محصولات مزرعه لینک جایگزین، ظهور کردند. به ویژه نرم افزار پیوند یاب که شرکای پیوند متقابل بالقوه را شناسایی می کرد، ایمیل های مبتنی بر الگو را برای آنها ارسال می کرد که برای تبادل لینک ها پیشنهاد می کرد، و صفحات پیوند دایرکتوری مانند برای وب سایت ها ایجاد کرد، به این امید که محبوبیت پیوند و رتبه صفحه آنها را ایجاد کند. . این مزارع پیوند گاهی اوقات به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی هرزنامه در نظر گرفته می شوند.
موتورهای جستجو با شناسایی ویژگیهای خاص مرتبط با صفحات مزرعه پیوند و فیلتر کردن آن صفحات از فهرستبندی و نتایج جستجو، با حرکت مزرعه پیوند مقابله کردند. در برخی موارد، کل دامنه ها از فهرست موتورهای جستجو حذف شدند تا از تأثیرگذاری آنها بر نتایج جستجو جلوگیری شود.
لینک از شبکه وبلاگ
شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) گروهی از وبلاگها است که متعلق به یک سایت هستند. یک شبکه وبلاگ میتواند گروهی از وبلاگهایی باشد که به هم متصل هستند یا گروهی از وبلاگها که متعلق به همان شرکت هستند. هدف چنین شبکه ای معمولاً تبلیغ سایر سایت ها در خارج از شبکه و در نتیجه افزایش رتبه موتورهای جستجو یا درآمد تبلیغاتی حاصل از تبلیغات آنلاین در سایت هایی است که PBN به آنها پیوند می دهد.
در سپتامبر 2014، گوگل شبکه های وبلاگ خصوصی (PBN) را با جریمه های رتبه بندی اقدام دستی هدف قرار داد. این امر باعث شد که بهینه سازی موتورهای جستجو و بازاریابان آنلاین از استفاده از PBN منصرف شوند
رتبه های آنلاین خود را افزایش دهند. هشدارهای “محتوای نازک” با پاندا که بر محتوای نازک و کیفیت داخل صفحه تمرکز دارد، ارتباط نزدیکی دارد. PBN ها سابقه هدف قرار گرفتن توسط گوگل را دارند و بنابراین ممکن است امن ترین گزینه نباشند. از آنجایی که گوگل در جستجوی شبکه های وبلاگی است، آنها همیشه به هم مرتبط نیستند. در واقع، به هم پیوستن وبلاگهای شما میتواند به Google کمک کند و یک وبلاگ آشکار میتواند کل شبکه وبلاگ را با نگاه کردن به پیوندهای خروجی نشان دهد.
یک شبکه وبلاگ همچنین ممکن است به یک وب سایت مرکزی مانند وردپرس اشاره کند، جایی که کاربر یک حساب کاربری ایجاد می کند و سپس می تواند از وبلاگ خود استفاده کند. وبلاگ ایجاد شده بخشی از یک شبکه را تشکیل می دهد زیرا از یک زیر دامنه یا یک زیر پوشه از دامنه اصلی استفاده می کند، اگرچه از همه راه های دیگر می تواند کاملاً مستقل باشد. این همچنین به عنوان یک پلت فرم وبلاگ میزبانی شده شناخته می شود و معمولاً از نرم افزار رایگان وردپرس Multisite استفاده می کند.