اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟!
همه کسب و کارها و برندها برای توسعه خود حسابهای ویژهای برای تبلیغات باز میکنند. اساساً، اگر بهترین محصولات و خدمات را ارائه دهید، قبل از دستیابی به مشتریان بالقوه شکست خواهید خورد. تبلیغات در اشکال مختلفی وجود دارد. تبلیغات در تلگرام، تبلیغات در اینستاگرام و ثبت رایگان کانال تلگرام یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ است. هر برند بسته به شرایط و بودجه خود، برنامه تبلیغاتی خاص خود را دارد. استفاده از استوری در اینستاگرام یکی از رایجترین راههای تبلیغ است. در این مقاله به معرفی اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یکی از جدیدترین روشهای تبلیغاتی میپردازیم.
چگونه اینفلوئنسر شوم؟
برای اینکه در شبکههای اجتماعی و در زندگی واقعی فردی تاثیرگذار باشید، باید روی یک برند شخصی کار کنید. ما همچنین به روشی برای رفتار صحیح در رسانههای اجتماعی نیاز داریم. این به شما امکان را میدهد، برند شخصی خود را رشد دهید، که باید توسط یک متخصص در کنار شما انجام شود. برای شروع میتوانید چند مقاله آموزشی در زمینه اینفلوئنسر شدن و اینفلوئنسر مارکتینگ را در اینستاگرام به صورت رایگان مطالعه کنید.
اینفلوئنسر مارکتینگ کیست؟
اینفلوئنسر Influencer در لغت نامه به معنای «تاثیرگذار» است. اما در دنیای رسانههای اجتماعی به کسانی گفته میشود، افرادی که با یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته میشوند. در واقع اینفلوئنسرها افراد مشهور رسانههای اجتماعی هستند.
شاید در حالی که خارج از شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی دارند و کمتر شناخته شدهاند! در بین مردم، اصلاحاتی مانند «شاخ» برای توصیف تأثیرگذاران استفاده میشود. اصطلاح instafamous نیز به افراد با نفوذ در شبکههای اجتماعی اینستاگرام اطلاق میشود.
اینفلوئنسر از کجا آمد؟ اولین اینفلوئنسر ناشناس در دنیای اینترنت حدود 10 سال پیش در یوتیوب معرفی شد.
درست همانطور که سرویس اشتراک گذاری ویدیوی یوتیوب توسط گوگل در اواسط دهه 2000 خریداری شد. برخی افراد در یوتیوب فعالیتهای جدی را آغاز کردهاند و توانستهاند توجه زیادی را به خود جلب کنند. به یک معنا، بسیاری از مردم ویدیوهای خود را تماشا و به اشتراک گذاشتند و منتظر انتشار ویدیوی بعدی آنها بودند.
جوکهای غیرمعمول، آموزش، مستند و مراحل مختلف بازیهای رایانهای یکی از موضوعاتی بود که برای ساخت ویدیو در یوتیوب استفاده میشد. اگر با اصطلاح YouTuber برخورد کردید، بدانید که منظور همان شاخها و افراد تأثیرگذار در یوتیوب است. با گذشت زمان، با رشد شبکههای اجتماعی، نفوذ اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی دیگر مانند فیسبوک و توییتر نیز افزایش یافته است.
اینفلوئنسر مارکتینگ در مقابل دیگر روش های تبلیغات در اینترنت
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از مدرنترین روشهای تبلیغاتی است. هنگام برنامهریزی برای برند خود و شروع یک کمپین تبلیغاتی، گزینههای زیادی پیش رو خواهید داشت.
از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر، راههایی وجود دارد که برند شما را متمایز کنید. اما سوال اینجاست که کدام روش و در چه شرایطی برای برند شما بهتر خواهد بود؟ تبلیغات سنتی مانند تلویزیون و بیلبوردها گران است. دلیل این امر به زمانی برمی گردد که جز این رسانهها گزینه دیگری برای شرکتها وجود نداشت. هزینه ماهانه اجاره بیلبورد در یکی از اتوبانهای تهران از 270 تا 400 میلیون تومان است! این معادل سرمایه گذاری اولیه شتاب دهنده برای راه اندازی 11 تا 16 استارت آپ است!
نیازی به گفتن نیست که بسیاری از مشاغل قادر به پرداخت هزینه برای چنین تبلیغاتی نیستند و جزیره کوچکی از مشاغل ممکن است نام خود را در بیلبوردهای شهری ببینند. اما علاوه بر هزینه تبلیغات، تاثیر و ابعاد تبلیغات سنتی در رابطه با هزینههای انجام شده؛ جای بحث دارد.
اینفلوئنسرهای کدام شبکه اجتماعی تاثیرگذارتر هستند؟
همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، اینفلوئنسرها از یوتیوب شروع به حرکت کردند. حرکتی که به سرعت در سایر شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر گسترش یافت.
امروزه، همه شبکههای اجتماعی در حال توسعه اینفلوئنسرها در اکوسیستم خود هستند. اما سوالی که میتواند برای کسب و کارها پیش بیاید این است که کدام اینفلوئنسرهای شبکه اجتماعی بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان خود دارند. برای پاسخ به این سوال باید حال و هوای شبکههای اجتماعی مختلف را بشناسید و رفتار کاربران را تحلیل کنید.
به عنوان مثال، کاربران توییتر باید محتوا را در قالب حداکثر 280 کاراکتر منتشر کنند، اما قبل از سپتامبر 2017، محدودیت کاراکتر نصف آن، 140 کاراکتر بود و بسیاری از ترجیحات و رفتارهای کاربران توییتر بر این اساس است و توسط این محدودیت کاراکتر تشکیل شده است. میتوانید عکسها، ویدیوها و فایلهای GIF را در توییتر ارسال کنید، اما محتوای توییتر مبتنی بر متن است و محتوای اصلی هر کاربر متن کوتاهی است که بهعنوان یک توییت منتشر میکند. این در کنار حالت ذخیرهسازی تایم لاین توییتر، به کاربران اجازه میدهد روی یک عبارات کوتاه اما بزرگ تمرکز کنند.
توییتها به سرعت انباشته میشوند و دسترسی به توییتهای قدیمی را دشوار میکنند، بنابراین کاربران توییتر میتوانند راحتتر آنچه را که به دست میآورند در عبارات کوتاه توییت کنند و در نتیجه فضای توییتر مملو از طنز و انتقاد است. با در نظر گرفتن این موضوع، کمپینهای تبلیغاتی که حول مسئولیت اجتماعی یا با رویکردی طنز میچرخند، بهترین نتایج را از اینفلوئنسرهای توییتر خواهند گرفت. این بدان معنا نیست که توییتر بهترین شبکه اجتماعی برای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ است، بلکه هر شبکه اجتماعی بسته به عادات و ترجیحات کاربران آن شبکه اجتماعی جو و تاثیرات خاص خود را دارد.
چرا اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیای تبلیغات مهم است؟
در دهه اخیر اکثریت جمعیت جهان وارد دنیای مجازی شده و فعال هستند. به گفته یکی از سازمانهای رسمی و مورد اعتماد، در دی ماه ۱۳۹۸ تعداد فعالان شبکههای اجتماعی به ۳ میلیارد و ۴۸۴ میلیون نفر رسید. آنها 45 درصد از جمعیت جهان را تشکیل میدادند. امروزه، تا سال 2020، این تعداد به طور پیوسته در حال افزایش است و فضای بازاریابی و اینفلوئنسر مارکتینگ در موقعیت بهتری قرار دارد.
بر اساس آمار سال 2019، 45 درصد از جمعیت جهان در دنیای اینترنت فعال هستند، چرا این افراد از افراد خاصی مانند اینفلوئنسرهای اجتماعی پیروی میکنند و از آنها الگو میگیرند؟ به نظر شما این افراد چه کسانی تأثیرگذار هستند؟ اکثر مردم فکر میکنند که اینفلوئنسرهای اجتماعی افرادی هستند که میتوانند به آنها کمک کنند تا تصمیمات بهتری بگیرند و زندگی مجازی بهتری داشته باشند. به طور کلی، اینفلوئنسرها به دلیل کار و نظم خود بسیار مورد توجه و شهرت هستند. اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی خالق مسیرها و روندهای بسیاری میباشند.
کلام پایانی
در این مقاله درباره اینفلوئنسرها و انواع آنها صحبت کردیم. اگر میخواهید وارد دنیای اینفلوئنسرها و دنیای پر از نفوذ شبکههای اجتماعی شوید، ابتدا باید حوزه مورد علاقه خود را مشخص کنید. بهتر است سبک زندگی و هنر جسورانه شما در نظر مخاطب باشد. اگر صاحب یک تجارت یا برند هستید و میخواهید با اینفلوئنسرها کار کنید، بهتر است با یک تیم بازاریابی مجرب یا تیم بازاریابی دیجیتال خود صحبت کنید.
مقالات مرتبط: تولید محتوا در اینستاگرام