آدم خواری کلمات کلیدی و نحوه رفع آن
یکی از رایج ترین موقعیت ها در وب سایت های تولید محتوا که در مدت زمان طولانی مقاله می نویسند، آدم خواری سئو است. به این مفهوم بپردازیم!
اصطلاح “کلید خواری” در مفاهیمی قرار می گیرد که می توانیم در دنیای سئو پیدا کنیم، و دردسرهای زیادی را برای وب سایت ها و به ویژه وبلاگ هایی که تیم های بزرگ نویسندگی، مانند روزنامه های دیجیتال یا شبکه های وبلاگ بزرگتر را مدیریت می کنند، ایجاد می کند.
با این حال، آدمخواری همیشه لزوماً بد نیست. در ادامه توضیح خواهیم داد که از چه چیزی تشکیل شده است، و همچنین هر چیزی که باید در مورد آن بدانید و چگونه آن را حل کنید.
آدمخواری کلمه کلیدی چیست؟
آدم خواری به زمانی اشاره دارد که ما برای یک کلمه کلیدی با چندین مقاله یا صفحه در وب سایت یا وبلاگ خود رتبه بندی می کنیم.
به طور کلی بد است: زیرا گوگل معمولاً به شما اجازه نمی دهد که خود را چندین بار برای یک کلمه کلیدی در نتایج خود رتبه بندی کنید، بنابراین، اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً رتبه های بدتری را به شما اختصاص می دهد.
مثلا:
ما برای کلمه “بازاریابی درونگرا” رتبه بندی می کنیم.
تصور کنید ما دو مقاله با این عناوین داریم:
- بازاریابی درونگرا چیست؟
- در مورد بازاریابی درونگرا چه چیزی باید بدانید؟
در هر دو مورد، کلمه کلیدی برای موقعیت “بازاریابی درونگرا” است.
با مقاله شماره 1 موفق شدیم به صفحه اول یعنی تاپ 9 برسیم.
با مقاله شماره 2 موفق شدیم به صفحه دوم یعنی Top 15 برسیم.
گوگل به ما اجازه نمی دهد که با هر دو رتبه اول و دوم صعود کنیم (در تئوری، زیرا برای برخی از SERPS های بسیار خاص این کار را می کند)، بنابراین، به ما رتبه “بدتر” را اختصاص می دهد زیرا کلمات کلیدی “آدم خواری” هستند.
به این ترتیب، اگر مقاله شماره 2 را حذف کنیم یا آن را به مقاله شماره 1 تغییر دهیم، به احتمال بسیار زیاد مقاله 1 از موقعیت 9 به جایگاه 3 خواهد رفت (مثلاً) زیرا دیگر آدم خواری وجود نخواهد داشت. دریغ از تعیین رتبه نهایی که شایسته آن هستیم.
5 اثر منفی آدم خواری برای سئوی شما
آدم خواری کلمات کلیدی در بازاریابی می تواند عواقب کاملاً منفی برای سئو سایت شما داشته باشد. عواقب عملی آن مشخص است. با این حال، از دست دادن ترافیک سایت، پرس و جوهایی که منجر به صفحه اشتباه می شود، رتبه بندی نوسان SERP، و آخرین اما نه کم اهمیت ترین، فروش از دست رفته، می تواند دشوارتر باشد.
چرا؟
1. شما در حال کاهش اقتدار صفحه خود هستید
به جای داشتن یک صفحه بسیار معتبر، CTR خود را بین چندین صفحه نسبتاً مرتبط تقسیم می کنید.
2. گوگل می تواند مرتبط ترین صفحه را کاهش دهد
گوگل از کلمات کلیدی برای درک اینکه صفحات وب در مورد چیست استفاده می کند. اگر کلمات کلیدی شما بسیار شبیه به یکدیگر هستند، ممکن است گوگل اشتباه کند و مرتبط ترین صفحه را در زیر صفحات دیگر قرار دهد.
3. لینک ها و انکر تکست های خود را رقیق می کنید
بک لینک هایی که می توانستند به یک منبع اطلاعاتی تلفیقی بروند، اکنون بین دو یا چند صفحه تقسیم می شوند.
تلاشهای اطلاعرسانی صرف بهدست آوردن 10 پیوند برای یک صفحه و 15 پیوند برای صفحه دیگر میتوانست صرف کسب 25 پیوند برای یک صفحه با عملکرد بهتر شود.
همچنین، یک صفحه کامل و با جزئیات بیشتر از قطعات سبک تر و کم جامع تر پیوند می دهد.
به طور مشابه، متن لنگر و لینک های داخلی شما بازدیدکنندگان را به چندین صفحه مختلف می برد تا یک صفحه.
4. نشانه کیفیت پایین صفحه
چندین صفحه که یک کلمه کلیدی را هدف قرار می دهند به گوگل می گویند که محتوا با کلمات کلیدی هر صفحه مطابقت ندارد.
5. نرخ تبدیل آسیب خواهد دید
یکی از صفحات شما بهتر از بقیه تبدیل می شود. به جای اینکه بازدیدکنندگان جدید را به آن صفحه هدایت کنید و آن را به معتبرترین صفحه ممکن تبدیل کنید، وقتی مشتریان بالقوه را در صفحات کمتر مرتبطی قرار می دهند، از دست خواهید داد.
بیشتر بخوانید: بهینه سازی کلمات کلیدی مختلف
چگونه آدمخواری کلمات کلیدی را تشخیص دهیم؟
این یک فرآیند نسبتا سنگین و مکانیکی است که از طریق آن باید سنگ های زیادی را بشکنید.
از یک طرف، ما این تئوری را داریم که اگر شما مدیر وب سایت خود هستید، باید کم و بیش بدانید که در طول زمان در مورد چه مفاهیمی می نویسید و اگر تعداد ورودی های خیلی زیادی ندارید، آدم خواری را تشخیص دهید. بسیار ساده است (اساساً شامل شناسایی ورودی ها یا پست هایی است که در مورد “همان چیز” صحبت می کنند).
اما البته، این شرایط همیشه رخ نمی دهد و بسیاری از اوقات در رسانه های دیجیتال یا تیم های متشکل از چندین ویرایشگر، انجام این نوع کنترل دستی بسیار پیچیده تر است.
اگر شما در این مورد دوم هستید، یک روش خوب ممکن است این باشد که به عنوان یک “اجبار” برای جستجو از طریق موتور جستجو وبلاگ معمولی استفاده کنید.
همچنین میتوانیم از طریق Analytics مشاهده کنیم که کدام پستهای ما دارای بیشترین میزان ترافیک هستند و همه آنها را به ترتیب نزولی پایین بیاوریم تا بررسی کنیم که هیچ یک از آنها دقیقاً با موضوع مشابهی سروکار ندارند.
همچنین باید یاد بگیریم که «آنچه یکسان است» و «چه چیزی نیست» را از هم تشخیص دهیم.
مثلا این دو پست:
- دیجیتال مارکتینگ چیست؟
- دیجیتال مارکتینگ را کجا مطالعه کنیم؟
آیا آنها آدمخواری می کنند؟
پاسخ لزوما این نیست.
اگر در هر دوی ما دو مقاله ستونی بسیار گسترده بسازیم و به بازاریابی دیجیتال “به طور کلی” بپردازیم، آنها می توانند آدم خوار شوند.
اما اگر در پست اول یک پست کوچک (کوچک چون باید دقیق باشد) کاملاً با کلیدواژه دم بلند شما می نویسیم که در آن فقط تعریفی از “دیجیتال مارکتینگ” داده شده است و در پست دوم فقط لیستی از مشاغل تهیه می کنیم. مدارسی که در آن بازاریابی را مطالعه کنند، مجبور نیستند خود را آدمخوار کنند.
اگر محتوا به مفاهیم مشابه اما متفاوت بپردازد و به خوبی به آنها بپردازد، یعنی به صورت ملموس، آدم خواری رخ نمی دهد، زیرا گوگل می داند که قصد جستجوی کاربری که “بازاریابی چیست” را جستجو می کند و کسی که جستجو می کند. “جایی که بازاریابی را مطالعه کنید” متفاوت است.
اولی در حالت ایده آل (اگر تحقیقات خود را به خوبی انجام داده باشید) می خواهد تعریف این رشته حرفه ای را بداند و دومی می خواهد ببیند کجا می توانید آن را مطالعه کنید.
اگر گوگل بتواند تشخیص دهد که کدام پست برای چه چیزی است، هرگز با آدمخواری مشکلی نخواهید داشت.
آدم خواری تنها زمانی اتفاق می افتد که از چندین URL مختلف به یک مفهوم نزدیک می شوید و گوگل کاملاً نمی داند کدام یک را نمایش دهد یا کدامیک دقیق ترین پاسخ را به کاربرانش می دهد.
روشی برای حل آدمخواری کلمات کلیدی و استفاده از آن به نفع خود
1. دریابید که کدام مقالات برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی می شوند
اول از همه، لازم است بدانید که چه مقالاتی در وب سایت یا وبلاگ شما در حال آدم خواری هستند، یعنی برای یک کلمه کلیدی در گوگل موقعیت یابی می کنند. این کار به سادگی ایجاد یک لیست با تمام کلمات کلیدی و انجام بررسی دستی در گوگل (در حالت ناشناس) است.
همچنین می توانید از سایر ابزارهای سنجش SEO یا ابزارهای بازاریابی مانند HubSpot استفاده کنید. سوال این است که تشخیص دهید آیا گوگل بیش از یک نتیجه از وب سایت شما را با یک کلمه کلیدی ارائه می دهد یا خیر و آیا این نتایج بسیار شبیه هستند. اگر چنین است، می توانید این روند را ادامه دهید.
2. مقاله اصلی را برای هر کلمه کلیدی انتخاب کنید
اکنون که می دانید کدام مقاله ها با یکدیگر رقابت می کنند، زمان آن است که انتخاب کنید کدام یک از این دو مقاله برای هر کلمه کلیدی اصلی است، یعنی به کدام یک علاقه دارید که موقعیت یابی و بازدید بیشتری داشته باشید.
برای اتخاذ این تصمیم می توانید چندین موضوع را در نظر بگیرید:
- کدام یک از این دو مقاله به روزتر است.
- کدام یک از این دو مقاله تبدیل بالاتری دارد؟
- هدایت کردن،
- خرید،
- اشتراک گذاری …
به نظر شما کدام مقاله دارای بیشترین پتانسیل و کیفیت است: می توانید یک تصمیم ذهنی بگیرید یا رفتار کاربر را در مقاله تحلیل کنید:
- میانگین زمانی که از آن بازدید می کنید چقدر است،
- بعد از بازدید چیکار میکنی…
3. مقالات را ادغام کنید
هنگامی که تصمیم گرفتید که مقاله اصلی برای هر کلمه کلیدی است، باید این مقاله را با مقاله دوم ادغام کنید. یعنی باید مقاله والد را با اطلاعاتی از مقاله فرزند که در مقاله اصلی نمایش داده نمی شود گسترش دهید.
به عنوان مثال، اگر شما دو پست در مورد ابزارهای بازاریابی درونگرا دارید و آنها یک موضوع را پوشش می دهند، اما فرزند ابزاری را شامل می شود که در والدین نیست، می توانید این اطلاعات را به والدین اضافه کنید.
اگر علاقه ای به انتقال اطلاعات از مقالات کودک به والدین ندارید، نیازی به این کار ندارید. اما فکر کنید که هر چه یک مقاله اطلاعات بیشتری داشته باشد و هر چه به روزتر باشد، رتبه بندی آن آسان تر خواهد بود.
همچنین میتوانید محتوای اصلی را با اطلاعات جدید یا تصاویر، ویدیوها یا هر چیز دیگری که میخواهید بهروزرسانی کنید.
به طور خلاصه، ما در مورد بازسازی وب با هدف گرفتن بهترین آدرس اینترنتی و تبدیل آن به صفحه مقصد صحبت می کنیم.
4. مقاله فرزند را به مقاله والد هدایت کنید
وقتی مقاله اصلی را به روز کردید، باید مقاله فرزند را به مقاله اصلی هدایت کنید. به این ترتیب، کاربرانی که می خواهند به مقاله ثانویه دسترسی داشته باشند، به مقاله اصلی (که می خواهید بیشترین بازدید را داشته باشد) دسترسی خواهند داشت.
همچنین میتوانید لغو انتشار مقالههای کودک را انتخاب کنید.
بیشتر بخوانید: تولید محتوا سایت
5. به گوگل بفرستید تا مقاله اصلی را بخزد
آخرین مرحله این است که گوگل را برای خزیدن در مقاله اصلی بفرستید تا ربات گوگل بتواند تغییراتی که ما ایجاد کرده ایم را سریعتر شناسایی کند. می توانید این کار را با استفاده از گزینه Browse as Google Search Console انجام دهید.
6. کلمات کلیدی جدید را پیدا کنید
اگر وب سایت شما واقعاً از استراتژی کلمات کلیدی برنامه ریزی شده ضعیف رنج می برد، کاری که باید انجام دهید یافتن کلمات کلیدی جدید است.
بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که اینها به طور دقیق محتوای صفحه وب شما را توصیف می کنند.
7. تغییر مسیرهای 301 را انجام دهید
استفاده از ریدایرکت 301 به شما این امکان را می دهد که با پیوند دادن صفحات کمتر مرتبط به یک نسخه واحد و معتبرتر، محتوای آدمخواری خود را یکپارچه کنید.
با این حال، به خاطر داشته باشید که این تاکتیک برای صفحاتی با محتوای مشابه و مطابقت با کلمات کلیدی خاص مناسب است.
چگونه از آدمخواری سئو جلوگیری کنیم؟
همانطور که در سراسر این مقاله دیدیم، آدم خواری مشکلی رایج تر از آنچه ما می خواهیم است. اما چگونه می توانیم از آن اجتناب کنیم؟
1. تجزیه و تحلیل دقیق کلمات کلیدی را انجام دهید
اولین کاری که ما باید انجام دهیم مطالعه کلمات کلیدی است تا بفهمیم مصرف کننده شما به دنبال چه چیزی است و علاوه بر این، بدانیم رقیب شما چگونه آن را انجام می دهد.
پس از جزئیات، خواهید دانست که چه محتوایی باید بسازید و چه قالبی باید داشته باشد. بسیاری از اوقات این آدم خواری به دلیل نداشتن یک استراتژی مشخص ایجاد می شود و شما کلمات کلیدی را تکرار می کنید.
2. از دم بلند استفاده کنید
سوژه هایی وجود دارند که با اصطلاحاتی کار می کنند که اغلب تکرار می شوند. برای این کار می توانید به همان کلمه کلیدی که در مطالب دیگر تکرار می شود، دم های بلند اضافه کنید.
3. تگ های Noindex
گزینه دیگری که ما پیشنهاد می کنیم این است که برچسب های Noindex را برای آن دسته از مطالبی که در کلمات کلیدی تکرار می شوند که علاقه ای به موقعیت یابی آنها ندارید اعمال کنید زیرا قبلاً URL دیگری وجود دارد که با آن عبارات کار می کنید.
در این صورت گوگل چشم خود را می بندد و نتایج این محتوا را نشان نمی دهد، آن را ایندکس نمی کند.
4. لینک بیلدینگ را عملی کنید
لینک بیلدینگ می تواند یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از آدمخواری سئو باشد. با یک استراتژی پیوند داخلی و خارجی خوب، کاربران می دانند که متنی که نیازهای آنها را برطرف می کند کجاست.
اما برای این کار، همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، ضروری است که انکر تکست برخی از کلمات کلیدی که روی آنها کار می شود منعکس کند، بنابراین از گیج شدن کاربر و رفتن به سایت دیگر جلوگیری می کنید.
انواع دیگر آدم خواری
تا به حال شاهد آدم خواری سئو در وب سایت های خود بوده ایم، اما در زمینه بازاریابی چطور؟ چگونه اعمال می شود؟
ما آدمخواری در بازاریابی را به عنوان اقدامی برای معرفی گزینه دوم، خواه یک محصول، یک نام تجاری یا یک استراتژی ارتباطی، که مستقیماً با پیشنهاد اصلی شرکت رقابت می کند، درک می کنیم. یک مثال عالی کوکاکولا است که محصولات زیادی دارد که برای مشتریان مشابه رقابت میکنند و فروش را از یکدیگر دور میکنند: کوکای رژیمی، زرو کک، کوکای گیلاس، کوکای وانیلی و بسیاری دیگر.
ما سه نوع آدمخواری را در بازاریابی پیدا می کنیم:
نمونه ای از آدم خواری محصول
این نمونه کوکاکولا است که در بالا ذکر شد. یک محصول جدید متعلق به همان شرکت است و باعث کاهش سهم بازار، فروش و حضور مصرف کنندگان محصول اصلی و مرکزی می شود. آنها در بازار رشد نمی کنند، آنها به سادگی محصول خود را به روز می کنند. مثال دیگر شرکت اپل است که با هر نسخه جدید آیفونی که عرضه می کند، آن را به عنوان بهترین گزینه جدید در میان دنبال کنندگان خود قرار می دهد.
آدمخواری در تبلیغات
این مبتنی بر استفاده از پیامی است که بسیار شبیه به پیام یک برند دیگر در همان بخش است تا از شتابی که استراتژی اول داشت استفاده کند.
آدمخواری در بازار
این به زمانی اشاره دارد که یک شرکت از راه اندازی بازاری که توسط شرکت دیگری انجام شده است استفاده می کند تا از آن پیشی بگیرد و در رتبه اول قرار گیرد. آنها این کار را از طریق یک پیشنهاد خلاقانه تر انجام می دهند که می تواند مشتریان بیشتری را جذب کند. یک مثال می تواند بازار کنسول باشد. نینتندو بازار را باز کرد و پلی استیشن و ایکس باکس محصولات نوآورانه تری را معرفی کردند.
پس از تمام این اطلاعات، آیا فکر می کنید مهم است که از سئو خواری در وب سایت خود جلوگیری کنید؟
آدمخواری کلمات کلیدی بسیار بیشتر از حد انتظار است. قربانیان آنها معمولا وب مسترهایی هستند که اهمیت سئو را برای کسب و کار خود می دانند.
قربانی آدمخواری نشوید و با استفاده از ابزارهای مناسب برای تقویت سئو وب سایت خود از این عمل بد اجتناب کنید.
و شما، آیا در استراتژی محتوای خود مراقب آدمخواری هستید؟ در مورد تجربه خود در نظرات به ما بگویید!
بیشتر بخوانید: 25 ابزار سئو سایت رایگان در سال 2022